techniek vragen/antwoord

Moderators: DR-Big, zappa.suzuki, Shifty-PK

Gebruikersavatar
Rammelbak
Berichten: 657
Lid geworden op: Do Jan 12, 2012 17:25
Locatie: Naast de buren.

Re: techniek vragen/antwoord

Berichtdoor Rammelbak » Di Sep 26, 2017 10:59

Dat wordt lastig want ik ken maar één Big die net zo licht, gemakkelijk en speels rijdt als m'n Guzzi :verliefd: :toost:
:zwaaien:

Gebruikersavatar
Ouwe Reus
Berichten: 1995
Lid geworden op: Za Jul 16, 2011 22:38
Locatie: SpikeCity

Re: techniek vragen/antwoord

Berichtdoor Ouwe Reus » Di Sep 26, 2017 20:01

Hey Peter. In de eerste plaats mooi dat je het allemaal nog uit elkaar kan halen, wetende hoe jij die MG op zijn of haar donder hebt gegeven.
Samen met Rob lekker een MG Frankenstein maken en wéér de rollenbank op. Gewoon lekker je plan "afmaken".
De grootste uitdaging is straks dat om dat BigBoreBlok gevaarte in je MG te lepelen :D.
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.


Te koop: Nokkenas+tuimelaars | Cilinder+zuiger | Cilinderkop gereviseerd | K&N luchtfilter met alu aanzuigbuis | Motorblok gereviseerd 0km |

Gebruikersavatar
Rammelbak
Berichten: 657
Lid geworden op: Do Jan 12, 2012 17:25
Locatie: Naast de buren.

Re: techniek vragen/antwoord

Berichtdoor Rammelbak » Di Okt 03, 2017 13:54

De resultaten zijn weer binnen na een sessie op de vermogensbank. En ik ben er dit keer erg blij mee 8)

Filmpje van 1 van de vele runs!

Guzzi tuning met een laptop?!
Afbeelding

En natuurlijk de resultaten
Afbeelding

Afbeelding

Rood = verdraaide koppen (kleine inlaatklep, grote uitlaatklep)
Groen = verdraaide koppen met uitgefreesde kanalen (direct na het afdichtvlak van de kleppen de klepzitting en kanaal haaks uitgefreesd)
Blauw = verdraaide koppen met uitgefreesde kanalen en de nokkenas 1 tand (10,5 graden) vroeger gezet

Mijn conclusie: draai je koppen om en frees je kanalen uit maar blijf van je nokkenstok af
:zwaaien:

Gebruikersavatar
futurist
Berichten: 3205
Lid geworden op: Do Jan 03, 2008 00:34
Locatie: Essen Belgie

Re: techniek vragen/antwoord

Berichtdoor futurist » Di Okt 03, 2017 14:48

Ik denk dat het gedraai niks uitmaakt, het freesen das de clou.

futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06

Gebruikersavatar
frankn
Berichten: 1091
Lid geworden op: Wo Aug 08, 2007 13:12
Locatie: Gieterveen

Re: techniek vragen/antwoord

Berichtdoor frankn » Di Okt 03, 2017 17:12

futurist schreef:Ik denk dat het gedraai niks uitmaakt, het freesen das de clou.

futurist


Dat denk ik niet, maar dan zou je nog een runnetje kunnen doen met de koppen
weer teruggedraaid.
Leg dan meteen de originele grafiek er ff overheen. :D
Geen slecht resultaat overigens.
Benieuwd hoe het nu met de thermische huishouding gaat.

:toost: :toost: :toost:
Inside every old guy is a young guy, wondering what the fuck happened.

Gebruikersavatar
Rammelbak
Berichten: 657
Lid geworden op: Do Jan 12, 2012 17:25
Locatie: Naast de buren.

Re: techniek vragen/antwoord

Berichtdoor Rammelbak » Wo Okt 04, 2017 17:15

Een tijdje geleden ben ik al op de rollerbank geweest met originele koppen en daarna met gedraaide koppen zonder frezen. Het verschil daar tussen is in deze post te zien: http://noppenforum.messageboard.nl/forum/viewtopic.php?f=7&t=14525&start=350#p151132

Voor mij gaf het draaien een koppelkromme waar ik lekkerder mee reed. Ik moet de laatste rollerbanksessie nog in mijn overzicht zetten, dan staat alles ter vergelijk bij elkaar.

Het frezen heeft inderdaad zijn effect bewezen. Dat zie je in de laatste rollerbanksessie. De hele koppelkromme en vermogenskromme zijn in vergelijking met onbewerkte koppen in dezelfde positie (dus allebei verdraaid) zo'n 3Nm en 1,6pk gestegen.

Normaal werd de olietemperatuur met originele koppen in mijn setup zo'n 110 graden op de snelweg. Met omgedraaide koppen was dat gemiddeld 100 graden. Met aangepaste koppen en nokkenas maar met een een kapot draaiend big-end werd dat 120 graden (kan je nagaan hoeveel warmte er van die extra wrijving af komt die het blok niet kwijt kan!!).

Nu met uitgefreesde kanalen kwam afgelopen maandag na een lange snelwegrit de temperatuur op maximaal 87 graden (er zit een onthoud-functie in mijn dashboard). Vandaag met een retourtje naar Nijmegen over de snelweg kwam de temperatuur op maximaal 80 graden 8) :woow: :verliefd: :toost:
:zwaaien:

Gebruikersavatar
Edwin
Berichten: 1828
Lid geworden op: Vr Apr 18, 2008 22:48
Locatie: Onder de rook van Rotterdam
Contact:

Re: techniek vragen/antwoord

Berichtdoor Edwin » Wo Okt 04, 2017 19:25

Dadelijk krijg je nog sludge vorming omdat die niet meer goed op temperatuur komt hahaha

Lekker bezig hoor!

:toost:
members.ziggo.nl/minara

Gebruikersavatar
Ouwe Reus
Berichten: 1995
Lid geworden op: Za Jul 16, 2011 22:38
Locatie: SpikeCity

Re: techniek vragen/antwoord

Berichtdoor Ouwe Reus » Wo Okt 04, 2017 20:21

Wat heb je precies gedaan mbt de uitgefreesde kanalen? Bedoel je dat je de uitlaatkanalen hebt vergroot in diameter?
En heb je al gespeeld met de compressie(-verhoudingen)?
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.


Te koop: Nokkenas+tuimelaars | Cilinder+zuiger | Cilinderkop gereviseerd | K&N luchtfilter met alu aanzuigbuis | Motorblok gereviseerd 0km |

Gebruikersavatar
futurist
Berichten: 3205
Lid geworden op: Do Jan 03, 2008 00:34
Locatie: Essen Belgie

Re: techniek vragen/antwoord

Berichtdoor futurist » Do Okt 05, 2017 09:28

Edwin schreef:Dadelijk krijg je nog sludge vorming omdat die niet meer goed op temperatuur komt hahaha

Lekker bezig hoor!

:toost:


:D
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06

Gebruikersavatar
frankn
Berichten: 1091
Lid geworden op: Wo Aug 08, 2007 13:12
Locatie: Gieterveen

Re: techniek vragen/antwoord

Berichtdoor frankn » Do Okt 05, 2017 12:25

Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd of het nog invloed heeft op het verbruik.
Dus of je ff wat km's wil maken Peter. :lol:

:toost: :toost: :toost:
Inside every old guy is a young guy, wondering what the fuck happened.

Gebruikersavatar
Rammelbak
Berichten: 657
Lid geworden op: Do Jan 12, 2012 17:25
Locatie: Naast de buren.

Re: techniek vragen/antwoord

Berichtdoor Rammelbak » Do Okt 05, 2017 12:52

Ouwe Reus schreef:Wat heb je precies gedaan mbt de uitgefreesde kanalen? Bedoel je dat je de uitlaatkanalen hebt vergroot in diameter?
En heb je al gespeeld met de compressie(-verhoudingen)?


Op pagina 15 van dit topic heb ik daar wat over uitgelegd. Kort gezegd heb ik dit met de kanalen gedaan:

Afbeelding

Afbeelding

De Guzzi-koppen zijn plat en gemakkelijk in te spannen. Het idee van JVA om de kanalen nog wijder uit te frezen kan bij deze koppen niet, dan breek je door het dammetje tussen de in- en uitlaatkklep heen :roll:

Op de snelweg haalt de Guzzi nu 1:21. Dat was voorheen iets minder, maar niet veel. Met al het uitproberen heb ik tussen de 1:16,5 en 1:19 gereden. Eigenlijk moet het snel mooi weer worden zodat ik weer met een vriend een weekendje kan gaan knallen in de Ardennen. Dan hebben we een goed en vooral voor mij leuk vergelijk :toost:

Als ik nu sludgevorming krijg dan moet ik gewoon langere rondjes blijven rijden. Ook geen straf :lol:
:zwaaien:

Gebruikersavatar
Rammelbak
Berichten: 657
Lid geworden op: Do Jan 12, 2012 17:25
Locatie: Naast de buren.

Re: techniek vragen/antwoord

Berichtdoor Rammelbak » Vr Okt 06, 2017 14:47

Ouwe Reus schreef:...
En heb je al gespeeld met de compressie(-verhoudingen)?


Toen ik het huidige blok 6 jaar geleden in de Guzzi bouwde, heb ik meteen 0,5mm van de cilinders afgedraaid. Na wat grof rekenwerk kwamen we op een theoretische compressieverhouding van 1:11,5. Veel hoger durf ik niet te gaan, de motor rijdt nu nog goed op gewone Euro95 benzine.
:zwaaien:

Gebruikersavatar
Rammelbak
Berichten: 657
Lid geworden op: Do Jan 12, 2012 17:25
Locatie: Naast de buren.

Re: techniek vragen/antwoord

Berichtdoor Rammelbak » Ma Okt 09, 2017 16:02

frankn schreef:
futurist schreef:Ik denk dat het gedraai niks uitmaakt, het freesen das de clou.

futurist


Dat denk ik niet, maar dan zou je nog een runnetje kunnen doen met de koppen
weer teruggedraaid.
Leg dan meteen de originele grafiek er ff overheen. :D


Alles situaties heb ik nu verwerkt in Excel:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
:zwaaien:

Gebruikersavatar
Rammelbak
Berichten: 657
Lid geworden op: Do Jan 12, 2012 17:25
Locatie: Naast de buren.

Re: techniek vragen/antwoord

Berichtdoor Rammelbak » Wo Okt 11, 2017 16:31

.
.

Het nut van een oliedrukmeter

Op de Imola heb ik een oliedrukmeter gebouwd. Deze maakt gebruik van onderstaande sensor die bij de oliedrukmeter geleverd werd.

Afbeelding

De sensor zit in een adapter waar ook de schakelaar voor het oliedruklampje ook in zit. Omdat ik de adapter niet precies goed had gemaakt, heb ik een paar millimeter van het schroefdraad af moeten zagen.

Origineel zit er een heel klein gaatje in de sensor waar de onder druk staande olie door naar binnen kan. Zie hieronder:

Afbeelding

Door het afzagen van de onderste paar windingen, was het kleine gaatje verdwenen en was er een GAT van zo'n 6mm ontstaan.

Toen de motor afgelopen mei in elkaar stond en draaide, viel het me op dat de oliedruk fluctueerde met zo'n 2 bar. Zeker bij lastwissel werd de meter gek. De meter was absoluut niet stabiel. Ik ging er van uit dat dit kwam door het grotere doorstroomgat. Mijn redenatie was dat het kleine gaatje origineel in de sensor zit, als een demper functioneerde.

Nu is pas het big-end van de Imola in elkaar gelopen en vervangen door een goed tweedehands set. Het viel me vandaag pas op, dat mijn oliedrukmeter nu wel in alle situaties stabiel blijft!! :huh:

Hierdoor krijg ik sterk het vermoeden, dat het big-end in mei al aan vervanging toe was. Dat is 3000km geleden! Of het big-end toen nog te redden was met alleen een paar nieuwe lagerschalen dat zal ik nooit weten. Wel is voor mij hierdoor het nut van een goede oliedrukmeter gebleken.

Misschien pas het niet helemaal in dit topic (of wel want het gaat wel weer over de duurzaamheid van het motorblok) maar het leek me nuttige informatie waar andere hun voordeel ook mee kunnen doen.
:zwaaien:


Terug naar “Dr Big Club Holland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast